Aku Bukan Superman

Monday, March 7, 2011

Lelaki Versus Wanita


Assalamualaikum...
Hah!dpt dah idea!
sedang termenung di dalam jamban,aku terfikir tentang dua jantina ini
(di mana aku adalah salah satu dari jantina tersebut)
aku ni ramai kawan perempuan dan banyak pengalaman dengan perempuan.
jadi, aku sering berhadapan dengan situasi di mana apa yang dituturkan oleh seorang perempuan akan di salah ertikan oleh sang lelaki.
contohnya, perempuan itu berkata "saya suka gaya awak".
Akan tetapi.sang lelaki akan menganggap dialog itu begini "saya suka awak dan nak jd gf awak".
Dalam situasi begini,siapa yang patut dipersalahkan yea? 
Lelaki?
Atau Wanita?
Adakah wanita sering mengeluarkan ayat yang mengelirukan sehingga mereka digelar kaum yang sukar di fahami?
Atau si lelaki yang sering menyalahertikan kata2 si wanita?
BUkan nak salahkan sesiapa, tapi perkara ini kadangkala agak merimaskan bila si lelaki asyik perasan sedangkan niat perempuan itu lain. 
Jadi, apa kesudahannya?
Yang lelaki terus perasan, yang perempuan pulak perasan yang lelaki itu perasan...
Geddit?
Ape2pun, aku suka ayat ini...

Wahai jiwa-jiwa yang tenang jangan sekali-kali kamu,
Mencoba jadi Tuhan dengan mengadili dan menghakimi,
Bahwasanya kamu memang tiada daya dan upaya,
Serta kekuatan untuk melenturkan kebenaran yang sejati.

Bukankah kita memang tercipta laki-laki dan wanita?
dan menjadi suku-suku dan bangsa-bangsa yang pasti berbeda,
Bukankah kita memang harus saling mengenal dan menghomati?
Bukan untuk saling bercerai-berai dan berperang angkat senjata... 

8 comments:

  1. cmne ni nk buat apps bg makan ikan >>> sebelah ni?

    ReplyDelete
  2. npk x yg kt atas kolam cm lmbg rame2 tu...tekan kt situ...

    ReplyDelete
  3. mane ko dpat idea tlis sumer ni eh..??

    ReplyDelete
  4. miss fina>dari pengalaman...jage2.aku suke tengok orang...

    ReplyDelete
  5. ko selalu dapat ilham dari jamban ye..

    btw, nice entry.

    bagi aku, sama je. kalau lelaki cakap "cantiknya awak."
    sebahagian perempuan akan menganggap "saya suka awak."

    masing2 tak faham cara pemikiran masing2.

    even perempuan sesama perempuan jugak tak dapat nak faham satu sama lain.

    tahap complicatednya tu sama macam nak terjemah a piece of literature.

    that's life.

    ReplyDelete
  6. tu dia klon syuk!
    haha...tenkiu...
    btoi...
    susah nak memahami...
    yang penting komunikasi,sikap toleransi,itu yang kita perlu...tak perlu bertengkar,tak perlu bermasam muka...
    haha!

    ReplyDelete