Aku Bukan Superman

Monday, March 21, 2011


Assalamualaikum....

Dear blog...
Harini dalam kelas sociolinguistic,aku belajar tentang gender,age and politeness.
Dari pembelajaran aku, dikatakan wanita lebih "status concious" dari lelaki. Maksudnya,wanita lebih memikirkan tentang status berbanding lelaki. Jadi, bahasa yang digunakan lebih sopan berbanding lelaki. Kemudian, masuk satu topik yang agak menarik iaitu "language sexism". Ini berkaitan dengan bahasa yang digunakan sebagai perlambangan kepada wanita. Hurm,interesting...Satu yang menarik di dalam topik nie, wanita dianggap kurang sopan jika mereka menggunakan bahasa maskulin(lelaki). Dan aku terfikir, siapa yang beranggapan sebegitu? PULP! Mentol menyala. Aku taw! PEREMPUAN sendiri yang beranggapan bahawa jika seorang perempuan lain bercakap seperti lelaki, dia akan dianggap kasar. Contohnya, ibu anda. Dia orang pertama akan memarahi anda jika anda(wanita) bercakap kasar seperti lelaki. Bukan nak salahkan ibu mengandung, tetapi benda ini dah berlanjutan semenjak azali lagi. Di dalam agama kita sendiri mengajar begitu.Tujuan aku menulis benda ini bukan nak menyalahkan wanita, malah, aku sendiri suka wanita bercakap lembut. Kalau lelaki cakap lembut, seriau gak aku...Aku tulis sebab aku tak puas hati(asyik tak puas hati je aku). Kerana? Sesetengah pelajar PEREMPUAN di dalam kelas aku bersikap agak seksis kerana menganggap lelaki yang mengujudkan persepsi sebegini. Tolongla...Kita semua manusia, sama sahaja. Yang membezakan kita cuma jantina dan warna kulit(aku cerah sikit kot.haha!). Benda ni dah kolot serta tidak relevan lagi dalam zaman sekarang sebab lelaki atau wanita, status dah sama, bahasa pun sama jea. Jadi, jangan anggap lelaki yang mencipta persepsi bahawa wanita PATUT berbahasa lembut serta wanita lemah jika mereka berbahasa lembut... Renung-renungkan dan selamat beramal...
ASSALAMUALAIKUM!

4 comments:

  1. WAALAIKUMUSSALAM~

    "PEREMPUAN sendiri yang beranggapan bahawa jika seorang perempuan lain bercakap seperti lelaki, dia akan dianggap kasar."

    somehow i think it is very irrelevant point. aku ada bau ke-sexist-an ko kat statement tu.

    sebenarnya benda2 ni dah jadik satu lumrah. hukum dunia. dah memang wanita n lelaki dijadikan berbeza. wanita digambarkan dengan kelembutan. n lelaki digambarkan dengan kekuatan.

    call me kolot, tapi bagi aku, bila ada lelaki cursing,mencarut2 "Kunji! Pundek! Cibai! Sohai! Babi!", orang pandang biasa je. tapi bila perempuan yang mencarut habis power, orang akan terpandang 3 kali, and it's a turn off.

    ya, aku kolot. aku mencarut dalam hati je.

    ReplyDelete
  2. haha...ko mmg lwak r.kakak ko xlwak.pggl die soya...eh,mane de.mak aku mrh klu aku mncarut.die cubit aku...alaa.aku cube utk xseksis dlm entri ni.tp gagal...aku pn suke prmpuan tak mencarut.cume yg di highlight dlm entri ni dua orang clssmate aku yang asyik mengeluarkan statement mcm sume ni salah lelaki...tak boleh r camtu..ni salah masyarakat...
    Anyway,
    aku pggil ko adik soya,bley?
    Maluuuuu...!haha...

    ReplyDelete
  3. sebab kakak aku minum soya?

    ReplyDelete